Klachtenprocedure Maashorst Oogkliniek
Maashorst Oogkliniek vindt het belangrijk dat patiënten, familie en bezoekers tevreden zijn. Toch kan het gebeuren dat u ontevreden bent.
Maashorst Oogkliniek vindt het belangrijk dat patiënten, familie en bezoekers tevreden zijn. Toch kan het gebeuren dat u ontevreden bent.
De medewerkers van Maashorst Oogkliniek stellen het op prijs wanneer u uw onvrede rechtstreeks met hen bespreekt. Op deze manier krijgt men het snelst een idee van wat u dwars zit en wat beter had gekund. In de praktijk blijkt dat veel zaken al kunnen worden opgelost als je er samen over praat.
Maashorst Oogkliniek komt zo snel mogelijk met een eigen klachtenregeling. Tot die tijd verwijzen wij u door naar het contactformulier op onze website.
Als uw onvrede of klacht niet wordt opgelost, kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris. Zij bekijkt samen met u welke mogelijkheden er zijn om iets aan uw probleem of klacht te doen. In veel gevallen vervult zij een bemiddelende rol bij het oplossen van uw onvrede of klacht.
Wanneer de klacht ondanks bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet naar uw tevredenheid is afgehandeld, kunt u een oordeel vragen aan de directie.
Om de klacht te kunnen beoordelen vraagt de directie advies aan de klachtenonderzoekscommissie. Deze commissie bestaat uit 3-5 personen en is onafhankelijk. Naast de voorzitter, een externe jurist, zitten in deze commissie mensen met een medische achtergrond.
Afhankelijk van de klacht wordt bekeken op welke wijze deze het best kan worden onderzocht. Eventueel vindt een hoorzitting plaats waarvoor beide partijen worden uitgenodigd.
De directie geeft binnen zes weken nadat zij de klacht hebben ontvangen, een oordeel. Als het nodig is kan deze termijn met vier weken worden verlengd.
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) bepaalt dat iedere zorgverlener bij een externe, onafhankelijke geschilleninstantie moet zijn aangesloten. Maashorst Oogkliniek is aangesloten bij De Geschillencommissie Zorg.
U kunt hier een klacht indienen als u het niet eens bent met het oordeel dat door de directie is gegeven. Tenzij sprake is van een bijzondere situatie behandelt de geschilleninstantie alleen klachten die al eerder zijn ingediend bij de zorgverlener, in dit geval de directie.
De geschilleninstantie kan een schadevergoeding toekennen van maximaal € 25.000,-. De uitspraak is voor beide partijen bindend. Er is geen hoger beroep mogelijk.
Meer informatie over deze geschillencommissie vindt u op www.degeschillencommissiezorg.nl.